|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Mærkeligt el-problem på Patrol Fra : none@nowhere.nowhere
 | 
 Dato :  20-10-06 10:32
 | 
 |  | Hejsa
 
 Jeg kan lade mine batterier op på min Patrol jeg lige har købt.
 
 Det virker fint i en uges tid, kan starte, har lys, radio osv.
 
 1. problem, kabinelyset virker først efter motoren er tændt - upraktisk,
 ja meget for så HAR jeg jo fundet tændingslåsen :)
 
 2. efter en uges tid kan jeg ikke længere starte, batterierne er flade.
 Jeg testede i går med voltmeter, kun 11.95 volt når motoren kører med
 1500 omdr. hvilket jo er for lidt.
 Men det mærkelige var at da jeg tog begge batterier fra stoppede bilen,
 et relæ slog fra og bilen døde. (måske relæet var til kørelysautomatik.)
 Men hvorfor stopper bilen ? Der skulle jo komme strøm fra generatoren
 til at holde bilen igang, altså ventilen til brændstof og strøm til kørelys.
 
 Ladelampen slukker og voltmeteret i bilen viser 14 volt, så generatoren
 kan da ikke være helt færdig.
 
 /HH
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  20-10-06 10:42
 | 
 |  | 
 "none@nowhere.nowhere" <no@email.com> skrev i en meddelelse
 news:42ef9$45389774$55da8011$13538@news.galnet.dk...
 > Hejsa
 >
 > Jeg kan lade mine batterier op på min Patrol jeg lige har købt.
 >
 > Det virker fint i en uges tid, kan starte, har lys, radio osv.
 >
 > 1. problem, kabinelyset virker først efter motoren er tændt - upraktisk,
 > ja meget for så HAR jeg jo fundet tændingslåsen :)
 >
 > 2. efter en uges tid kan jeg ikke længere starte, batterierne er flade.
 > Jeg testede i går med voltmeter, kun 11.95 volt når motoren kører med 1500
 > omdr. hvilket jo er for lidt.
 > Men det mærkelige var at da jeg tog begge batterier fra stoppede bilen, et
 > relæ slog fra og bilen døde. (måske relæet var til kørelysautomatik.)
 > Men hvorfor stopper bilen ? Der skulle jo komme strøm fra generatoren til
 > at holde bilen igang, altså ventilen til brændstof og strøm til kørelys.
 >
 > Ladelampen slukker og voltmeteret i bilen viser 14 volt, så generatoren
 > kan da ikke være helt færdig.
 
 Jeg synes ikke der er noget mærkeligt i det du måler og at motoren dør når
 du piller batteriet fra. Den generator er simpelthen i stykker uanset om
 ladelampe lyser eller ej.
 Du kan så afgøre om du vil prøve at skifte laderelæ og lign i generatoren
 eller bare bide i det sure æble og skifte hele generatoren.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  20-10-06 10:44
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:453899cd$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "none@nowhere.nowhere" <no@email.com> skrev i en meddelelse 
 > news:42ef9$45389774$55da8011$13538@news.galnet.dk...
 >> Hejsa
 >>
 >> Jeg kan lade mine batterier op på min Patrol jeg lige har købt.
 >>
 >> Det virker fint i en uges tid, kan starte, har lys, radio osv.
 >>
 >> 1. problem, kabinelyset virker først efter motoren er tændt - upraktisk, 
 >> ja meget for så HAR jeg jo fundet tændingslåsen :)
 >>
 >> 2. efter en uges tid kan jeg ikke længere starte, batterierne er flade.
 >> Jeg testede i går med voltmeter, kun 11.95 volt når motoren kører med 
 >> 1500 omdr. hvilket jo er for lidt.
 >> Men det mærkelige var at da jeg tog begge batterier fra stoppede bilen, 
 >> et relæ slog fra og bilen døde. (måske relæet var til kørelysautomatik.)
 >> Men hvorfor stopper bilen ? Der skulle jo komme strøm fra generatoren til 
 >> at holde bilen igang, altså ventilen til brændstof og strøm til kørelys.
 >>
 >> Ladelampen slukker og voltmeteret i bilen viser 14 volt, så generatoren 
 >> kan da ikke være helt færdig.
 >
 > Jeg synes ikke der er noget mærkeligt i det du måler og at motoren dør når 
 > du piller batteriet fra. Den generator er simpelthen i stykker uanset om 
 > ladelampe lyser eller ej.
 > Du kan så afgøre om du vil prøve at skifte laderelæ og lign i generatoren 
 > eller bare bide i det sure æble og skifte hele generatoren.
 hmmm, jeg kan nu ikke blive helt klar over hvad det egentlig er du måler. 
 Først skriver du 11.95V og bagefter måler du 14V     --
 Tom
            
             |  |  | 
   none@nowhere.nowhere (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : none@nowhere.nowhere
 | 
 Dato :  20-10-06 10:55
 | 
 |  | 
 
            >> Jeg synes ikke der er noget mærkeligt i det du måler og at motoren dør når 
 >> du piller batteriet fra. Den generator er simpelthen i stykker uanset om 
 >> ladelampe lyser eller ej.
 >> Du kan så afgøre om du vil prøve at skifte laderelæ og lign i generatoren 
 >> eller bare bide i det sure æble og skifte hele generatoren.
 > 
 > hmmm, jeg kan nu ikke blive helt klar over hvad det egentlig er du måler. 
 > Først skriver du 11.95V og bagefter måler du 14V     > 
 > --
 Hej Tom
 Jeg fik en ekstra generator med med defekt vacumpumpe, så den kan jeg jo 
 'lege' med.
 Det ene voltmeter er digitalt målt på batterierne, det andet er det 
 analoge indbygget i instrumentet. Det undre mig bare at der er så stor 
 forskel.
 Tror jeg prøver at flytte vacumpumpen og sætte den gamle generator på.
 /HH
            
             |  |  | 
    Uffe Ravn (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  20-10-06 11:26
 | 
 |  | none@nowhere.nowhere wrote:
 
 > Tror jeg prøver at flytte vacumpumpen og sætte den gamle generator på.
 
 Jeg ville nu helt sikker lede efter fejlen i forbindelsen imellem
 generatoren og batteriet.
 
 De fejl du nævner, beskriver sandsynligvis en fejl i ledningsnettet.
 
 Hvis du måler med motoren slukket, er der sikkert ingen spænding på
 ladeledningen fra generatoren. Hvis der ikke er, er det jo bare at starte
 fra batteriet og finde ud af hvor afbydelsen er.
 
 Mvh. Uffe Ravn
 
 
 
 
 |  |  | 
     none@nowhere.nowhere (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : none@nowhere.nowhere
 | 
 Dato :  20-10-06 12:17
 | 
 |  | Uffe Ravn wrote:
 > none@nowhere.nowhere wrote:
 >
 > De fejl du nævner, beskriver sandsynligvis en fejl i ledningsnettet.
 >
 > Hvis du måler med motoren slukket, er der sikkert ingen spænding på
 > ladeledningen fra generatoren. Hvis der ikke er, er det jo bare at starte
 > fra batteriet og finde ud af hvor afbydelsen er.
 >
 > Mvh. Uffe Ravn
 >
 >
 
 Takker, det vil jeg lige prøve først. Men syntes bare det er mærkeligt
 at jeg kan køre i mange dage uden problemer, Lyset tager enda noget
 strøm. men omvendt, så er der 2*95 amp at tage af :)
 
 Men hvorfor mit problem med kabinelyset ?
 
 /HH
 
 
 |  |  | 
      Uffe Ravn (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  20-10-06 13:06
 | 
 |  | 
 
            none@nowhere.nowhere wrote:
 > Takker, det vil jeg lige prøve først. Men syntes bare det er mærkeligt
 > at jeg kan køre i mange dage uden problemer, Lyset tager enda noget
 > strøm. men omvendt, så er der 2*95 amp at tage af :)
 Ja der er jo til ca. 17 timers lys
 > Men hvorfor mit problem med kabinelyset ?
 Fordi kabinelyset hænger på generatorsiden.
 Men mit bud er naturligvis baseret på dine oplysninger jeg har jo ikke selv
 mål på dyret    Hvor i verden står den for øvrigt?
 Mvh. Uffe Ravn
            
             |  |  | 
       Hans-Henrik Andresen (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans-Henrik Andresen
 | 
 Dato :  20-10-06 13:25
 | 
 |  | Hejsa
 
 Den står i Munkebo på fyn.
 
 Men hvis kabinelyset hænger på generatorsiden, så laver den jo strøm !
 
 /HH
 
 >
 > Hvor i verden står den for øvrigt?
 >
 > Mvh. Uffe Ravn
 >
 >
 
 
 |  |  | 
        Uffe Ravn (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  20-10-06 13:36
 | 
 |  | 
 
            Hans-Henrik Andresen toppostede:
 > Den står i Munkebo på fyn.
 Altså den forkerte side af broen    > Men hvis kabinelyset hænger på generatorsiden, så laver den jo strøm !
 Lige netop, problemet er bare at strømmen også "nå helt hen" til
 batterierne.
 Mvh. Uffe Ravn
            
             |  |  | 
         Hans-Henrik Andresen (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans-Henrik Andresen
 | 
 Dato :  20-10-06 14:16
 | 
 |  | Har du på stående fod ide til hvilke ledninger der skal være +12v på
 nede ved generatoren ?
 
 Man kan ikke være så heldig at der måske sider en sikring et sted ?
 
 /HH
 
 > Lige netop, problemet er bare at strømmen også "nå helt hen" til
 > batterierne.
 >
 > Mvh. Uffe Ravn
 >
 >
 
 
 |  |  | 
          Uffe Ravn (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  20-10-06 14:33
 | 
 |  | 
 
            Hans-Henrik Andresen toppostede igen:
 > Har du på stående fod ide til hvilke ledninger der skal være +12v på
 > nede ved generatoren ?
 Det tykkeste af dem.
 > Man kan ikke være så heldig at der måske sider en sikring et sted ?
 Der er sjældent sikring på ladekredsløbet.
 Kunne jeg i øvrigt ikke få dig til at kigge på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html Mvh. Uffe Ravn
            
             |  |  | 
           Hans-Henrik Andresen (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans-Henrik Andresen
 | 
 Dato :  20-10-06 15:37
 | 
 |  | 
 
            Uffe Ravn skrev:
 > Det tykkeste af dem.
 Efter et hurtigt kig....
 Så fandt jeg lige én tyk ledning med samlestik på ved generatoren.
 Jeg skilte stikket ad, og der var ingen +12v hverken på generatorsiden 
 eller bil-siden.
 Jeg startede bilen med stikket adskildt, og ladelampen slukkede, men 
 ingen strøm til bilens indbygget voltmeter.
 Stadig ingen strøm på 'bilsiden' af stikket, men 17volt på 
 generatorsiden. Da jeg samlede stikket igen tændte kørelyset, og der kom 
   udslag på bilens voltmeter.
 Skal jeg prøve at føre den ledning fra generatoren direkte til 
 batteriets +pol ?
 > Kunne jeg i øvrigt ikke få dig til at kigge på
 > http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html > 
 Håber dette var hvad du ønskede ;)
 /HH
            
             |  |  | 
            Uffe Ravn (20-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  20-10-06 22:08
 | 
 |  | 
 
            Hans-Henrik Andresen wrote:
 > Efter et hurtigt kig....
 > Så fandt jeg lige én tyk ledning med samlestik på ved generatoren.
 > Jeg skilte stikket ad, og der var ingen +12v hverken på generatorsiden
 > eller bil-siden.
 >
 > Jeg startede bilen med stikket adskildt, og ladelampen slukkede, men
 > ingen strøm til bilens indbygget voltmeter.
 >
 > Stadig ingen strøm på 'bilsiden' af stikket, men 17volt på
 > generatorsiden. Da jeg samlede stikket igen tændte kørelyset, og der
 >   kom udslag på bilens voltmeter.
 Glimragende, det er jo helt som jeg forventede.
 > Skal jeg prøve at føre den ledning fra generatoren direkte til
 > batteriets +pol ?
 Ja eller rettere sagt finde den afbrydelse der er på vejen dertil.
 Følg ledningerne
 >> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html >>
 > Håber dette var hvad du ønskede ;)
 Præcis!    Mvh. Uffe Ravn
            
             |  |  | 
             Hans-Henrik Andresen (21-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans-Henrik Andresen
 | 
 Dato :  21-10-06 08:28
 | 
 |  | > Glimragende, det er jo helt som jeg forventede.
 
 Ja - du skulle være profet eller mekaniker ;)
 
 >> Skal jeg prøve at føre den ledning fra generatoren direkte til
 >> batteriets +pol ?
 >
 > Ja eller rettere sagt finde den afbrydelse der er på vejen dertil.
 > Følg ledningerne
 Jeg har forsøgt mig med 'bare' at sætte en ekstra ledning i samlestikket
 fra generatoren og monteret på +polen, nu har jeg både kabinelys, og
 14v. på batterierne :)
 
 Men selvfølgelig burde man jo finde steddet hvor kablet er afbrudt.
 
 Takker for hjælpen, det sparede mig for mange kedelige timer med at
 skifte generator og flytte vacumpumpe.
 
 /HH
 
 
 |  |  | 
              Uffe Ravn (21-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  21-10-06 08:59
 | 
 |  | 
 
            Hans-Henrik Andresen wrote:
 >> Glimragende, det er jo helt som jeg forventede.
 >
 > Ja - du skulle være profet eller mekaniker ;)
 Hmm. måske jeg burde fortryde, at jeg er uddannet radiomekaniker    > Jeg har forsøgt mig med 'bare' at sætte en ekstra ledning i
 > samlestikket fra generatoren og monteret på +polen, nu har jeg både
 > kabinelys, og 14v. på batterierne :)
 >
 > Men selvfølgelig burde man jo finde steddet hvor kablet er afbrudt.
 Ja det vil være det håndværksmessigt mest korrekte.
 Husk i øvrigt at kablet skal være af tilstrækkeligt tværsnit.
 > Takker for hjælpen, det sparede mig for mange kedelige timer med at
 > skifte generator og flytte vacumpumpe.
 De bedste timer i selskab med bilen tilbringes bag rattet!
 Mvh. Uffe Ravn
            
             |  |  | 
               Hans-Henrik Andresen (21-10-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans-Henrik Andresen
 | 
 Dato :  21-10-06 10:27
 | 
 |  | 
 
            > Hmm. måske jeg burde fortryde, at jeg er uddannet radiomekaniker    Nej det skal du ikke - griner, dem kan vi ikke undvære. Der er altid et 
 tv der skal have skiftet et print el.
 > Husk i øvrigt at kablet skal være af tilstrækkeligt tværsnit.
 Ja, det jeg har sat på nu er nok ikke nok :( Men havde ikke andet en 
 alm. 220v. ledning hvor jeg brugte begge ledere. (Der var ikke plads i 
 stikket til mit startkabel)
 > De bedste timer i selskab med bilen tilbringes bag rattet!
 Uden tvivl
 /HH
            
             |  |  | 
 |  |