| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Byttet om på olie og benzin Fra : sgrenz@gmail.com | 
  Dato :  09-05-07 22:05 |  
  |   
            Jeg har i et øjebliks vanvid/ubetænksomhed kommet ren olie i benzin
 delen delen på min græsslåmaskine. Det drejede sig om mindre end en
 liter i en tom tank, og jeg tippede derefter maskinen og fik olien ud
 af benzintanken.
 
 Efterfølgende fyldte jeg benzin på, og prøvede at starte
 maskinen...Intet held. Jeg tog derefter slangen til tanken af, og lod
 det rene olie der var i den løbe ud, indtil der kun kom rent benzin
 ud.
 
 Stadigvæk intet held med at starte maskinen.
 
 Hvis jeg afmonterer luftfilteret og hælder lidt benzin direkte ned kan
 jeg godt få startet maskinen i et par sekunder, hvorefter den dør. Når
 jeg trykker på primeren på maskinen, kan man både høre og mærke at der
 ikke kommer benzin til den/den ikke fyldes.
 
 Hvor ligger problemet mest sandsynligt ? Er det et nyt benzinfilter,
 og en rensning af slangerne til og fra filteret som der skal til (mere
 for jeg tager hele toppen af motoren) ? Benzinen løber fint direkte
 fra slangen fra tanken.
 
 Der kommer sort olie ved udstødningen når jeg får den igang i den de
 par sekunder af gangen.
 
 Nogle idéer ?
 
 På forhånd tak.
 
 --
 Søren
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           sgrenz@gmail.com (09-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : sgrenz@gmail.com | 
  Dato :  09-05-07 22:09 |  
  |  
 
            Jeg starter lige med at rette mig selv.   
Der skulle ikke have stået under en liter, men under en Deciliter.   
Undskyld, hvis det fik nogle til at dødsdømme min stakkels maskine i
 første sætning.   
Med venlig hilsen
 Søren
 On May 9, 11:05 pm, sgr...@gmail.com wrote:
 > Jeg har i et øjebliks vanvid/ubetænksomhed kommet ren olie i benzin
 > delen delen på min græsslåmaskine. Det drejede sig om mindre end en
 > liter i en tom tank, og jeg tippede derefter maskinen og fik olien ud
 > af benzintanken.
 >
 > Efterfølgende fyldte jeg benzin på, og prøvede at starte
 > maskinen...Intet held. Jeg tog derefter slangen til tanken af, og lod
 > det rene olie der var i den løbe ud, indtil der kun kom rent benzin
 > ud.
 >
 > Stadigvæk intet held med at starte maskinen.
 >
 > Hvis jeg afmonterer luftfilteret og hælder lidt benzin direkte ned kan
 > jeg godt få startet maskinen i et par sekunder, hvorefter den dør. Når
 > jeg trykker på primeren på maskinen, kan man både høre og mærke at der
 > ikke kommer benzin til den/den ikke fyldes.
 >
 > Hvor ligger problemet mest sandsynligt ? Er det et nyt benzinfilter,
 > og en rensning af slangerne til og fra filteret som der skal til (mere
 > for jeg tager hele toppen af motoren) ? Benzinen løber fint direkte
 > fra slangen fra tanken.
 >
 > Der kommer sort olie ved udstødningen når jeg får den igang i den de
 > par sekunder af gangen.
 >
 > Nogle idéer ?
 >
 > På forhånd tak.
 >
 > --
 > Søren
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Bak (09-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Bak | 
  Dato :  09-05-07 22:31 |  
  |   
            
<sgrenz@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:1178744958.269506.135400@e65g2000hsc.googlegroups.com...
 > Jeg starter lige med at rette mig selv.   
>
 > Der skulle ikke have stået under en liter, men under en Deciliter.   
>
 > Undskyld, hvis det fik nogle til at dødsdømme min stakkels maskine i
 > første sætning.   
>
 Nej slet ikke. Men det var da noget af en kvajer at lave ;)
 Du taler om en slange på benzintanken... hvilken kaburatortype sidder der på 
 maskinen?
 Det er sandsynligt, at forbrændingskammeret er sølet ind i olie. Det vil 
 brænde væk med tiden, men i mellemtiden vil det svine dit tændrør til i en 
 uendelighed. Skyl forbrændingskammeret godt rent med benzin gennem 
 tændrørshullet. Skift til et nyt tændrør. Sørg for at din kaburator ikke er 
 forurenet af olie. Rens den og eventuelt benzinfilter... Der er næppe nogen 
 grund til at tage toppen af maskinen.
 Martin
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Mads (09-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mads | 
  Dato :  09-05-07 23:38 |  
  |  
 
            On Wed, 9 May 2007 23:30:52 +0200, "Martin Bak"
 <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:
 >Nej slet ikke. Men det var da noget af en kvajer at lave ;)
 >Du taler om en slange på benzintanken... hvilken kaburatortype sidder der på 
 >maskinen?
 >Det er sandsynligt, at forbrændingskammeret er sølet ind i olie. Det vil 
 >brænde væk med tiden, men i mellemtiden vil det svine dit tændrør til i en 
 >uendelighed. Skyl forbrændingskammeret godt rent med benzin gennem 
 >tændrørshullet. Skift til et nyt tændrør. Sørg for at din kaburator ikke er 
 >forurenet af olie. Rens den og eventuelt benzinfilter... Der er næppe nogen 
 >grund til at tage toppen af maskinen.
 Hejsa
 Nu vi har fat i plæneklipper-eksperterne her, må jeg 
 så ikke få lov til at blande mig med et spørgsmål i
 samme boldgade?     
Jeg har en Ginge roterklipper fra sidste sommer.
 Her for en måned siden skiftede jeg olien og tændrøret og
 tømte benzintanken for gammel benzin inden jeg hældte 
 nyt på og startede den op for første gang i år.
 Alt dette gik fint nok og maskinen kørte fint en gang om ugen
 indtil jeg ville slå plænen her i dag. Så ville den bare ikke 
 starte.
 Der er olie og benzin på. Tændrøret er næsten nyt og 
 luftfilteret ( svampen) er rent. Der sker bare intet når jeg
 hiver i snoren. ( og tro mig, jeg har hevet og hevet )
 Hvad kan jeg ha overset?  
 På forhånd tak for de gode råd.    
mvh Mads
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Hans Paulin \(6310\) (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) | 
  Dato :  10-05-07 00:18 |  
  |  
 
            Mads skrev:
 > På forhånd tak for de gode råd.    
Er tændrøret rent på elektroderne - eller er der olie på - eller en knast i 
 mellem dem?
 Prøv at hive tændrøret ud efter et par startforsøg og mærk om det lugter af 
 benzin - dét bør det gøre.
 Prøv når tændrøret er ude at lade det sidde i tændrørshætten og læg det mod 
 stel mens du hiver i snoren; gnistrer det så? Det skal det.
 Er der vand i benzinen? Tilsæt gerne lidt kaburatorsprit.
 Prøv evt med en startspray direkte i indsugningen med afmonteret luftfilter.
 -- 
    Med venlig hilsen
             Hans
 http://kortlink.dk/2hsd 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Mads (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mads | 
  Dato :  10-05-07 10:57 |  
  |   
            On Thu, 10 May 2007 01:18:14 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
 <me@privacy.net> wrote:
 
 >Er tændrøret rent på elektroderne - eller er der olie på - eller en knast i 
 >mellem dem?
 >
 >Prøv at hive tændrøret ud efter et par startforsøg og mærk om det lugter af 
 >benzin - dét bør det gøre.
 >
 >Prøv når tændrøret er ude at lade det sidde i tændrørshætten og læg det mod 
 >stel mens du hiver i snoren; gnistrer det så? Det skal det.
 >
 >Er der vand i benzinen? Tilsæt gerne lidt kaburatorsprit.
 >
 >Prøv evt med en startspray direkte i indsugningen med afmonteret luftfilter.
 
 Hej
 
 Elektroderne på tændrøret var sorte og så nærmest våde ud.
 Rensede det så godt jeg kunne med benzin og en tandbørste,
 men det hjalp ikke meget og den ville stadig ikke starte.
 
 Fandt så et helt nyt tændrør og satte det i. ( jeg havde købt en
 pakke med 2 tændrør for en måned siden )
 Så startede den næsten ved første ryk. Hurra.
 
 Bare underligt at tændrøret kan være sodet så meget til på
 ca en måned, måske halvanden til to timers kørsel i alt.
 Min gamle plæneklipper kørte i mange år med det samme tændrør
 og fik heller aldrig skiftet olie. Bare lidt frisk oveni af og til. :)
 
 Kan jeg have gjort noget forkert siden tændrøret åbenbart kun
 holdt en måned?  Jeg har brugt den rigtige type olie og benzin.
 
 mvh Mads
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Hans Paulin \(6310\) (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) | 
  Dato :  10-05-07 12:26 |  
  |  
 
            Mads skrev:
 > Kan jeg have gjort noget forkert siden tændrøret åbenbart kun
 > holdt en måned?  Jeg har brugt den rigtige type olie og benzin.
 Et skud fra hoften:
 NKG-tændrør kan ikke tåle at blive våde (hvis det er et sådant du har kørt 
 med) - de kommer aldrig til at køre igen.
 Er det et NKG så søg evt. i dk.fritid.motorcykel via Google-news for 
 yderligere information hvis det har din interesse   
-- 
    Med venlig hilsen
             Hans
 http://kortlink.dk/2hsd 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Hans Paulin \(6310\) (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) | 
  Dato :  10-05-07 12:31 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
                Mads (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mads | 
  Dato :  10-05-07 12:34 |  
  |  
 
            On Thu, 10 May 2007 13:26:08 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
 <me@privacy.net> wrote:
 >
 >NKG-tændrør kan ikke tåle at blive våde (hvis det er et sådant du har kørt 
 >med) - de kommer aldrig til at køre igen.
 Ja, det var et NKG tændrør. Damn.
 Kan du foreslå et bedre fabrikat til en Briggs og Stratton motor?
 >
 >Er det et NKG så søg evt. i dk.fritid.motorcykel via Google-news for 
 >yderligere information hvis det har din interesse   
Jeg tager et kig. Tak for tippet.
 mvh Mads
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Hans Paulin \(6310\) (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) | 
  Dato :  10-05-07 12:44 |  
  |  
 
            Mads skrev:
 > Ja, det var et NKG tændrør. Damn.
 Been there - got the T-shirt...
 > Kan du foreslå et bedre fabrikat til en Briggs og Stratton motor?
 Alt andet, havde jeg nær sagt...
 Spørg dér hvor du køber tændrør - kan du få Bosch, Champinon e.l. ville jeg 
 ta' dét.
 >> Er det et NKG så søg evt. i dk.fritid.motorcykel via Google-news for
 >> yderligere information hvis det har din interesse   
>
 > Jeg tager et kig. Tak for tippet.
 *NGK* som sagt   
-- 
    Med venlig hilsen
             Hans
 http://kortlink.dk/2hsd 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Mads (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mads | 
  Dato :  10-05-07 17:03 |  
  |   
            On Thu, 10 May 2007 13:43:32 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
 <me@privacy.net> wrote:
 
 >Alt andet, havde jeg nær sagt...
 >
 >Spørg dér hvor du køber tændrør - kan du få Bosch, Champinon e.l. ville jeg 
 >ta' dét.
 
 OK, det vil jeg prøve. De to jeg lige havde købt var fra Bilka og der
 var ikke andre mærker i deres haveafdeling. Jeg må jo prøve et
 andet sted, måske i Almas eller i byggemarkedets haveafdeling.
 
 Tak for hjælpen
 
 mvh Mads
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Hans Paulin \(6310\) (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) | 
  Dato :  10-05-07 22:34 |  
  |  
 
            Mads skrev:
 > OK, det vil jeg prøve. De to jeg lige havde købt var fra Bilka og der
 > var ikke andre mærker i deres haveafdeling. Jeg må jo prøve et
 > andet sted, måske i Almas eller i byggemarkedets haveafdeling.
 Okay.
 Vi har en Jonsered-forretning hér som jeg bruger - ved ikke hvad de har af 
 udvalg.
 > Tak for hjælpen
 Velbekomme   
-- 
    Med venlig hilsen
             Hans
 http://kortlink.dk/2hsd
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Carsten Finn Rasmuss~ (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten Finn Rasmuss~ | 
  Dato :  10-05-07 13:17 |  
  |  
 
            Mads wrote:
 >
 > Kan du foreslå et bedre fabrikat til en Briggs og Stratton motor?
 Generelt må man sige at motoren fra producenten er udstyret med den rigtige 
 type tændrør. Alt andet ville være åndsvagt...
 Med rigtig type mener jeg ikke nødvendigvis et bestemt fabrikat. Typen 
 består af gevindstørrelse, længde, glødetal m.v.
 De kan fås i mange fabrikater og din tændrørsleverandør kan konvertere typen 
 fra det ene fabrikat til det andet.
 Til din maskine ville jeg vælge Chanpion RJ19LM.
 Det er rigtigt at problemer med et vådt tændrør sommetider kan afhjælpes ved 
 at vælge et 'varmere' rør = højere glødetal.
 Den højere temp. på røret vil hjælpe til at det lettere holder sig rent.
 MEN, det er ikke problemet. Problemet er for fed karburing (for megen benzin 
 og/eller for lidt luft).
 Det er det man bør løse i stedet for....
 De få gange jeg har skiftet tændrør på en B&S har jeg altid valgt Champion. 
 Mit nuværende tændrør er 10 år gammelt, og kan sikkert køre 10 år mere. 
 Elektrodeafstanden skal bare justeres efterhånden som de bliver slidt.
 -- 
 Carsten (3600)
 HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
 gunstig lejlighed...  www.st-roerbaek.dk   www.kokkeriet.info 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Mads (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mads | 
  Dato :  10-05-07 17:05 |  
  |   
            On Thu, 10 May 2007 14:17:17 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
 <cfr@c.invalid> wrote:
 
 >Til din maskine ville jeg vælge Chanpion RJ19LM.
 
 Det er noteret. Takker.
 
 
 >MEN, det er ikke problemet. Problemet er for fed karburing (for megen benzin 
 >og/eller for lidt luft).
 >Det er det man bør løse i stedet for....
 
 Det er jo så straks sværere, når man som jeg, ikke har den
 store forstand på motorer. Jeg regnede med at den slags 
 var justeret fra fabrikken, når det er en næsten ny maskine.
 
 mvh Mads
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Hans Paulin \(6310\) (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) | 
  Dato :  10-05-07 22:36 |  
  |  
 
            Mads skrev:
 > Jeg regnede med at den slags
 > var justeret fra fabrikken, når det er en næsten ny maskine.
 Jeg har i over 20 år ikke rørt ved blandingsforholdet på nogen af mine 
 plæneklippere.
 -- 
    Med venlig hilsen
             Hans
 http://kortlink.dk/2hsd 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Carsten Finn Rasmuss~ (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten Finn Rasmuss~ | 
  Dato :  10-05-07 13:19 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
            Ebbe Rasmussen (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ebbe Rasmussen | 
  Dato :  10-05-07 14:55 |  
  |  
 
            Martin Bak wrote:
 > <sgrenz@gmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:1178744958.269506.135400@e65g2000hsc.googlegroups.com...
 > Det er sandsynligt, at forbrændingskammeret er sølet ind i olie. Det
 > vil brænde væk med tiden, men i mellemtiden vil det svine dit tændrør
 > til i en uendelighed. Skyl forbrændingskammeret godt rent med benzin
 > gennem tændrørshullet. Skift til et nyt tændrør. Martin
 Hej Martin
 Så ville den vel ikke kunne starte et par sekunder. Du har nok ikke læst 
 spørgsmålet helt.   
-- 
 Mvh
 Ebbe 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Martin Bak (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Bak | 
  Dato :  10-05-07 15:58 |  
  |   
            
"Ebbe Rasmussen" <ebbe87fup@stofanet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4643241b$0$4174$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Martin Bak wrote:
 >> <sgrenz@gmail.com> skrev i en meddelelse
 >> news:1178744958.269506.135400@e65g2000hsc.googlegroups.com...
 >> Det er sandsynligt, at forbrændingskammeret er sølet ind i olie. Det
 >> vil brænde væk med tiden, men i mellemtiden vil det svine dit tændrør
 >> til i en uendelighed. Skyl forbrændingskammeret godt rent med benzin
 >> gennem tændrørshullet. Skift til et nyt tændrør. Martin
 >
 > Hej Martin
 > Så ville den vel ikke kunne starte et par sekunder. Du har nok ikke læst 
 > spørgsmålet helt.   
>
 Joda ;) Problemet er, at så snart den tænder kokses tændrøret til. Ikke bare 
 mellem elektroden og kernen, men også mellemrummet mellem gevind og kerne 
 kan blive forurenet så gnisten enten forsvinder helt eller bliver så svag at 
 det ikke kan tænde. Så kan man tage tændrøret ud, rense grundigt, også i 
 mellemrummet osv. og igen kan man få maskinen til at køre nogle få 
 omdrejninger. osv. osv. Derfor foreslog jeg ovennævnte kur, der gerne skulle 
 minimere dette problem.
 Martin 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Paulin \(6310\) (09-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) | 
  Dato :  09-05-07 22:34 |  
  |  
 
            sgrenz@gmail.com skrev:
 > Jeg starter lige med at rette mig selv.   
>
 > Der skulle ikke have stået under en liter, men under en Deciliter.   
>
 > Undskyld, hvis det fik nogle til at dødsdømme min stakkels maskine i
 > første sætning.   
Kan du ikke prøve at gi den lidt startspray (æter) med afmonteret 
 luftfilter?
 Jeg mener ikke at det skulle være nødvendigt at skifte benzinfilteret på 
 grund af alm. olie.
 Der er vel ikke kommet (for meget) olie i luftfilteret da du tippede den om 
 på siden?
 Kan renses i benzin (og ta nu ikke fejl!    )
 -- 
    Med venlig hilsen
             Hans
 http://kortlink.dk/2hsd
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ivar Holm (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivar Holm | 
  Dato :  10-05-07 08:33 |  
  |   
            Min flinke genbo er uden megen teknisk snilde. Da han skulle starte 
 plæneklipperen op i foråret, hældte han nye smøreolie på uden at tappe den 
 gamle af. Da han så forgæves havde bokset, med startsnoren i et par dage, 
 bad han om hjælp.
 
 Han havde fået olien rundt i hele maskineriet, cylinder, tændrør og 
 luftfilter. Måske er der sket det samme for dig, når du har væltet klipperen 
 om på siden for at tømme tanken.
 
 Vi tilpassede oliemængden, skiftede tændrøret og papirfilteret i 
 luftindtaget. Derefter gik vi i gang med træksnoren. Vi måtte tørre 
 tændrøret af et par gange, men pludselig startede dyret. I starten røg den 
 som en kulfyret damper, men den fik lov at køre indtil udstødet var rent. I 
 den mellemliggende tid, tømte vi en flaske øl og var svært tilfreds med vor 
 indsats.
 
 Hvis du har luftfilter af skumgummi, kan de vaskes i benzin, men papirfilter 
 skal skiftes.
 
 
 
 Ivar Holm
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Max (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Max | 
  Dato :  10-05-07 08:48 |  
  |   
            Hej Ivar
 
 > tændrøret af et par gange, men pludselig startede dyret. I starten
 
 I sådanne tilfælde kan det være en ide at varme tændrøret op
 så det er næsten rødglødene og så skrue det hurtigt i og starte.
 
 > røg den som en kulfyret damper, men den fik lov at køre indtil
 
 Sådan en ryger kun hvis der er en uduelig bøder ombord :)
 
 -- 
 Mvh Max
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           sgrenz@gmail.com (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : sgrenz@gmail.com | 
  Dato :  10-05-07 08:46 |  
  |  
 
            On May 9, 11:30 pm, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
 > <sgr...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1178744958.269506.135400@e65g2000hsc.googlegroups.com...
 >
 > > Jeg starter lige med at rette mig selv.   
>
 > > Der skulle ikke have stået under en liter, men under en Deciliter.   
>
 > > Undskyld, hvis det fik nogle til at dødsdømme min stakkels maskine i
 > > første sætning.   
>
 > Nej slet ikke. Men det var da noget af en kvajer at lave ;)
 Jeg var også meget stolt bagefter.   
> Du taler om en slange på benzintanken... hvilken kaburatortype sidder der på
 > maskinen?
 Pas...Jeg ved ikke meget om motorer...Men det er sådan en her hvis du
 kan selv kan se det ud fra billede eller lign.
 http://www.tgkshop.dk/product.asp?product=237
> Det er sandsynligt, at forbrændingskammeret er sølet ind i olie. Det vil
 > brænde væk med tiden, men i mellemtiden vil det svine dit tændrør til i en
 > uendelighed. Skyl forbrændingskammeret godt rent med benzin gennem
 > tændrørshullet. Skift til et nyt tændrør. Sørg for at din kaburator ikke er
 > forurenet af olie. Rens den og eventuelt benzinfilter... Der er næppe nogen
 > grund til at tage toppen af maskinen.
 For at rense benzinfilteret skal man iflg manualen have toppen af
 maskinen (og der mener de ikke plastik beskyttelsen, ud fra hvad jeg
 kan læse...Der bruger de 2 forskellige ord om de 2 ting).
 Men kan det forklare at primeren ikke trækker noget benzin når man
 giver den nogle tryk ? (også mange for den sags skyld).
 Det er som om at benzinen aldrig kommer til forbrændingskammeret.
 Men allerede nu mange tak for hjælpen.
 Søren
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Bak (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Bak | 
  Dato :  10-05-07 09:00 |  
  |   
            
 <sgrenz@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:1178783160.048235.174250@h2g2000hsg.googlegroups.com...
 On May 9, 11:30 pm, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
 > <sgr...@gmail.com> skrev i en 
 > meddelelsenews:1178744958.269506.135400@e65g2000hsc.googlegroups.com...
 >
 
 > Det er sandsynligt, at forbrændingskammeret er sølet ind i olie. Det vil
 > brænde væk med tiden, men i mellemtiden vil det svine dit tændrør til i en
 > uendelighed. Skyl forbrændingskammeret godt rent med benzin gennem
 > tændrørshullet. Skift til et nyt tændrør. Sørg for at din kaburator ikke 
 > er
 > forurenet af olie. Rens den og eventuelt benzinfilter... Der er næppe 
 > nogen
 > grund til at tage toppen af maskinen.
 
 For at rense benzinfilteret skal man iflg manualen have toppen af
 maskinen (og der mener de ikke plastik beskyttelsen, ud fra hvad jeg
 kan læse...Der bruger de 2 forskellige ord om de 2 ting).
 
 SVAR: Nåh.. når jeg skriver toppen mener jeg topstykket. Det er tydeligvis 
 ikke det Partner mener.
 
 Men kan det forklare at primeren ikke trækker noget benzin når man
 giver den nogle tryk ? (også mange for den sags skyld).
 
 Det er som om at benzinen aldrig kommer til forbrændingskammeret.
 
 SVAR: Det er tænkeligt. Du er nødt til at have adgang til at rense 
 kaburator/benzinfilter.
 
 Martin 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           sgrenz@gmail.com (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : sgrenz@gmail.com | 
  Dato :  10-05-07 09:00 |  
  |  
 
            On May 10, 9:33 am, "Ivar Holm" <ivarh...@tdcadsl.dk> wrote:
 > Min flinke genbo er uden megen teknisk snilde. Da han skulle starte
 > plæneklipperen op i foråret, hældte han nye smøreolie på uden at tappe den
 > gamle af. Da han så forgæves havde bokset, med startsnoren i et par dage,
 > bad han om hjælp.
 >
 > Han havde fået olien rundt i hele maskineriet, cylinder, tændrør og
 > luftfilter. Måske er der sket det samme for dig, når du har væltet klipperen
 > om på siden for at tømme tanken.
 >
 > Vi tilpassede oliemængden, skiftede tændrøret og papirfilteret i
 > luftindtaget. Derefter gik vi i gang med træksnoren. Vi måtte tørre
 > tændrøret af et par gange, men pludselig startede dyret. I starten røg den
 > som en kulfyret damper, men den fik lov at køre indtil udstødet var rent. I
 > den mellemliggende tid, tømte vi en flaske øl og var svært tilfreds med vor
 > indsats.
 >
 > Hvis du har luftfilter af skumgummi, kan de vaskes i benzin, men papirfilter
 > skal skiftes.
 >
 > Ivar Holm
 Tak for feedback.
 Jeg prøver at få lokaliseret benzinfilteret, og ser hvordan det har
 det, og om der har sat sig en olieprop deromkring. Og så en tur forbi
 den lokale efter startspray, og en sixpack (det skal der åbenbart
 til).   
Med venlig hilsen
 Søren
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  10-05-07 09:06 |  
  |  
 
            >
 > Jeg prøver at få lokaliseret benzinfilteret, og ser hvordan det har
 > det, og om der har sat sig en olieprop deromkring. Og så en tur forbi
 > den lokale efter startspray, og en sixpack (det skal der åbenbart
 > til).   
>
 > Med venlig hilsen
 > Søren
 Husk nu at hælde øllen i det rigtige hul!
  
Mvh Kim 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            tp (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : tp | 
  Dato :  10-05-07 09:28 |  
  |   
            
>> Jeg prøver at få lokaliseret benzinfilteret, og ser hvordan det har
 >> det, og om der har sat sig en olieprop deromkring. Og så en tur forbi
 >> den lokale efter startspray, og en sixpack (det skal der åbenbart
 >> til).   
>>
 >> Med venlig hilsen
 >> Søren
 >
 > Husk nu at hælde øllen i det rigtige hul!
 >   
Hæ!!
 Lavede faktisk samme nr med min motorsav her for et par uger siden.  Det tog 
 også gevalidigt lang tid at få liv i den igen, men den kører fint nu.  Jeg 
 gjorde brug af trykluft til at få blæst det hele ud, og så tjekkede jeg hele 
 tiden tændrøret, der i starten blev ved med at blive sølet ind i olie, da 
 der er lidt vej fra tank til forbrændingskammer. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Carsten Finn Rasmuss~ (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten Finn Rasmuss~ | 
  Dato :  10-05-07 10:37 |  
  |  
 
            sgrenz@gmail.com wrote:
 >
 > Jeg prøver at få lokaliseret benzinfilteret, og ser hvordan det har
 > det, og om der har sat sig en olieprop deromkring. Og så en tur forbi
 > den lokale efter startspray, og en sixpack (det skal der åbenbart
 > til).   
Har ikke fulgt med helt fra starten, og kan ikke se hele historien, men så 
 vidt jeg kan forstå har du fået olie i benzin/karburator.
 Dit tidligere link viser at du har en Bridge&Stratton motor. Det er en 
 simpel motor, der normalt ikke giver de store problemer.
 Du har allerede fået en masse gode råd.
 Den 'rigtige' løsning ville være at adskille karburator og rense med benzin 
 og trykluft...
 Den 'hurtige' løsning får du her:
 Du har selvfølgfelig tømt tanken og påfyldt ny benzin.
 Af med tændrøret og rens for olierester og slagger (benzin + tandbørste). 
 Kontroller at der ikke er dannet en kultråd mellem tændrørets poler. 
 Atstanden mellem polerne bør være ca. 0.6 mm.
 Med tændrøret afmonteret skyller du forbrændingskammeret rent. Et snapseglas 
 benzin direkte ned i tændrørshullet og hiv et par gange i snoren. Benzin og 
 olierester vil sprøjte ud af hullet. Gentag et par gange.
 Nu er det tid for en "snaps". Næ næ.. ikke en Ålborg til halsen, men et 
 halvt snapseglas benzin ned i tændrørshullet.
 På med tændrør og ledning og hiv i snoren. Husk fuld gas = masser af luft.
 Nu vil motoren starte. Du behøver ikke at prime.
 Hvis motoren dør efter 5-10 sek. gentages 'snapseprocessen'.
 Er du lidt heldig vil motoren gå en lille smule længere for hver gang.
 Når motoren går stabilt, skal du køre den godt varm, ca. 30 min.
 Er der olie i systemet vil den formodentlig ryge lidt og måske også tilsode 
 tændrøret igen. Men det renser du så bare :)
 PS!
 "Snapsemetoden" er generelt en nem metode til at afgøre om man har et benzin 
 eller tændingsproblem på en plæneklippermotor der ikke vil starte.
 Er der en gnist, vil motoren give lyd efter 3-4 træk i snoren. Ingen lyd = 
 ingen gnist :)
 Held og lykke med projektet :)
 -- 
 Carsten (3600)
 HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
 gunstig lejlighed...  www.st-roerbaek.dk   www.kokkeriet.info 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           sgrenz@gmail.com (10-05-2007) 
         
	
            | Kommentar Fra : sgrenz@gmail.com | 
  Dato :  10-05-07 09:24 |  
  |  
 
            On 10 Maj, 10:06, "Kim" <-> wrote:
 > > Jeg prøver at få lokaliseret benzinfilteret, og ser hvordan det har
 > > det, og om der har sat sig en olieprop deromkring. Og så en tur forbi
 > > den lokale efter startspray, og en sixpack (det skal der åbenbart
 > > til).   
>
 > > Med venlig hilsen
 > > Søren
 >
 > Husk nu at hælde øllen i det rigtige hul!
 >   
>
 > Mvh Kim
 Ohh...Yeah...Alt andet ville da være dumt.   
--
 Søren
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |