| Lidt men godt,  vedr. hæmninger og love.
 
 Når min mor kom hjem fra stormagasin-indkøb klynkede hun til far "det sku
 forbydes at tage så høj en pris for .." og min saglige far skabte dårlig
 stemning ved at nævne behov for profit og markedsfrihed og andre kloge
 indvendinger, som vi børn tog til os, mens mor blev mobs.
 
 Selvfølgelig skal der kun forbydes , når ellers vold, tyveri og tyvsk
 bedrag.
 
 At den kloge narrer den mindre kloge mht prisfastsættelse er ofte gavnligt
 for den mindre kloge, som derved møder overkommelige udfordringer.
 
 Også et menneskes valg af hæmninger bør være efter princippet "Få men
 gennemtænkte og veladministrerede moral-leveregler" men disse individuelt
 valgte, konsistente principper kan godt være talrige for et intelligent
 menneske, fx om åbenhed og ærlighed i visse kredse og en grad mindre blandt
 fjernere bekendtskaber.
 
 Farlige hæmninger er dem, man indoktrineres af mors kropssprog og som man
 aldrig forstår rationalet bag, og hvorom man fortrænger  de eventuelle
 selvmodsigende forklaringer, man har fået.
 
 Ting bør frem i lyset og FORSTÅS, evt analyseres og gradueres, når
 regelkrydsning.
 
 Samvittigheden er en ond mester, der straffer med nagfølelse, der fortrænges
 og lever sit  skjulte liv i underbevidstheden,  og vulkanudbrud af vrede kan
 blive resultatet - noget, der kan kaldes "ægte sindsyge".
 
 Man bør finde eller fornemme grundprincipper om størst mulig lykke for flest
 i egen familie og gruppe, og være moralsk, hvor det betaler sig og er
 bæredygtigt.
 
 Ikke elske hele menneskeheden og foregive overdreven sympati, for folk man
 ikke kender. Sund nationalisme er dog at vove følelser for ukendte, som man
 ved, at man har et vist kulturfællesskab med, og som vil opføre sig
 solidarisk, til en vis grad.
 
 Det vil muslimer næppe - deres loyalitet er med trosfæller, ikke med folket
 i et nyt værtsland.
 
 
 
 
 |