|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Olietemperatur Fra : Stig Christensen
 | 
 Dato :  20-08-01 14:39
 | 
 |  | 
 
            Jeg har investeret i et olietermometer, og nu ser jeg at temperaturen efter
 en tur på motorvejen med 120-130 kmt er steget til 110 grader. Jeg synes at
 det er en meget høj temperatur, jeg mener at temperaturen burde være 85-90
 gr. så jeg overvejer om jeg burde sætte en oliekøler på min mc (GS500). Men
 jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Findes der et færdigt sæt, ell. lign.
 Jeg er ellers på alle måder ilfreds med maskinen og den er korrekt justeret
 m.h.t. tænding, karburator og ventiler.
 Kan nogen fortælle mig om der er grund til bekymring, eller skal jeg bare
 lade være med at tænke mere på det.
 Hilsen Stig GS500)     |  |  | 
  albert (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : albert
 | 
 Dato :  20-08-01 14:51
 | 
 |  | > Jeg har investeret i et olietermometer, og nu ser jeg at temperaturen
 efter
 > en tur på motorvejen med 120-130 kmt er steget til 110 grader. Jeg synes
 at
 > det er en meget høj temperatur, jeg mener at temperaturen burde være 85-90
 > gr. så jeg overvejer om jeg burde sætte en oliekøler på min mc (GS500).
 Men
 > jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Findes der et færdigt sæt, ell.
 lign.
 > Jeg er ellers på alle måder ilfreds med maskinen og den er korrekt
 justeret
 > m.h.t. tænding, karburator og ventiler.
 >
 > Kan nogen fortælle mig om der er grund til bekymring, eller skal jeg bare
 > lade være med at tænke mere på det.
 
 Med mindre MCen er defekt har du ingen grund til bekymring.  Jeg har kørt
 til Italien på en sådan med passager og stor oppakning.  Da vi kom til
 Italien
 var det i hedebølge og 38 grader.  Der var en masse kø, og i det hele
 taget havde den de værst mulige odds
 
 MEEEN (!!!) Der var ingen problemer, og ingen tegn på anstrengelse
 overhovedet,
 så tag det roligt.
 
 mvh Albert
 ex-GS ejer
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kristoffer Lippert (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kristoffer Lippert
 | 
 Dato :  20-08-01 15:11
 | 
 |  | 
 
            Hejsa
 Ja, olie burde kunne tåle en væsentlig højere temperatur før det bliver
 "ødelagt", eller ødelægger motoren. - men hvad med sådan noget som kølevand,
 hvor høj temperatur ligger det egentligt med?  - anyone ?
 Mvh
 Kristoffer
 "Stig Christensen" <stigc@post2.tele.dk> wrote in message
 news:3b81123f$0$301$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Jeg har investeret i et olietermometer, og nu ser jeg at temperaturen
 efter
 > en tur på motorvejen med 120-130 kmt er steget til 110 grader. Jeg synes
 at
 > det er en meget høj temperatur, jeg mener at temperaturen burde være 85-90
 > gr. så jeg overvejer om jeg burde sætte en oliekøler på min mc (GS500).
 Men
 > jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Findes der et færdigt sæt, ell.
 lign.
 > Jeg er ellers på alle måder ilfreds med maskinen og den er korrekt
 justeret
 > m.h.t. tænding, karburator og ventiler.
 >
 > Kan nogen fortælle mig om der er grund til bekymring, eller skal jeg bare
 > lade være med at tænke mere på det.
 >
 > Hilsen Stig GS500)     >
 >
            
             |  |  | 
  Asger Steffensen (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Asger Steffensen
 | 
 Dato :  20-08-01 15:48
 | 
 |  | 
 "Kristoffer Lippert" <k-music@get2net.dk> wrote in message
 news:3b811a78$0$9448$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
 > Hejsa
 >
 > Ja, olie burde kunne tåle en væsentlig højere temperatur før det bliver
 > "ødelagt", eller ødelægger motoren. - men hvad med sådan noget som
 kølevand,
 > hvor høj temperatur ligger det egentligt med?  - anyone ?
 
 Jeg mener at huske at en standard kølevandstermostat begynder at lukke op
 ved 82 gr. C. Den er helt åben ved 90 gr. C, og vandet skulle nødig blive
 meget højere end 95 gr. C.
 
 Asger
 ZX-10
 
 
 
 
 |  |  | 
   Rune Larsen (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Larsen
 | 
 Dato :  20-08-01 16:30
 | 
 |  | "Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:0q9g7.138$Zm6.5450@news.get2net.dk...
 
 > Jeg mener at huske at en standard kølevandstermostat begynder at lukke op
 > ved 82 gr. C. Den er helt åben ved 90 gr. C, og vandet skulle nødig blive
 > meget højere end 95 gr. C.
 
 Det kommer da rimeligt meget an på hvilken motor vi taler om!
 F.eks. sørger jeg gerne for at holde min gade-stroker omkring 60 grader, og
 min stroker til ræs holder jeg _under_ 60 grader, dvs. omkring 55-60
 grader...
 
 /Rune
 
 
 
 
 |  |  | 
    Asger Steffensen (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Asger Steffensen
 | 
 Dato :  20-08-01 16:57
 | 
 |  | 
 "Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message
 news:Ugag7.6008$3q.215615@news010.worldonline.dk...
 > "Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 > news:0q9g7.138$Zm6.5450@news.get2net.dk...
 >
 > > Jeg mener at huske at en standard kølevandstermostat begynder at lukke
 op
 > > ved 82 gr. C. Den er helt åben ved 90 gr. C, og vandet skulle nødig
 blive
 > > meget højere end 95 gr. C.
 >
 > Det kommer da rimeligt meget an på hvilken motor vi taler om!
 > F.eks. sørger jeg gerne for at holde min gade-stroker omkring 60 grader,
 og
 > min stroker til ræs holder jeg _under_ 60 grader, dvs. omkring 55-60
 > grader...
 >
 
 Rune, jeg er ret sikker på at du så kører med for lav temp.
 Det går ud over benzinøkonomien og motorens levetid.
 Hvad siger fabrikantens spec's?
 Og hvordan bærer du dig dog ad med at holde en racer på så lav temp?
 
 Asger
 ZX-10
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Michael K.S. (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael K.S.
 | 
 Dato :  20-08-01 17:29
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 20 Aug 2001 17:56:52 +0200, "Asger Steffensen"
 <ast@get2net.dk> wrote:
 >Rune, jeg er ret sikker på at du så kører med for lav temp.
 Det er jeg ret sikker på han ikke gør !! 
 >Det går ud over benzinøkonomien og motorens levetid.
 Nå    >Hvad siger fabrikantens spec's?
 På min Priller åbner termostaten ved48-52 grader og er helt åben ved
 65 grader
 >Og hvordan bærer du dig dog ad med at holde en racer på så lav temp?
 No problem sålænge alt fungerer,min når normalt 60-65 grader ved max.
 tæsk - 70 eller derover så er der noget galt,og ved 80-85 grader er
 der normalt alvorlig motorskade
 BTW : Asger du _fik_ fat  i at vi taler strokere ik' ?   )
 -M
 #88 - med digitalt kølevandstermometer
            
             |  |  | 
      Asger Steffensen (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Asger Steffensen
 | 
 Dato :  20-08-01 19:54
 | 
 |  | 
 "Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
 news:tie2otccnu6qtmj3p1642s56do3l4godd9@4ax.com...
 > On Mon, 20 Aug 2001 17:56:52 +0200, "Asger Steffensen"
 > <ast@get2net.dk> wrote:
 >
 > >Rune, jeg er ret sikker på at du så kører med for lav temp.
 >
 > Det er jeg ret sikker på han ikke gør !!
 >
 > >Det går ud over benzinøkonomien og motorens levetid.
 >
 > Nå    >
 > >Hvad siger fabrikantens spec's?
 >
 > På min Priller åbner termostaten ved48-52 grader og er helt åben ved
 > 65 grader
 >
 > >Og hvordan bærer du dig dog ad med at holde en racer på så lav temp?
 >
 > No problem sålænge alt fungerer,min når normalt 60-65 grader ved max.
 > tæsk - 70 eller derover så er der noget galt,og ved 80-85 grader er
 > der normalt alvorlig motorskade
 >
 > BTW : Asger du _fik_ fat  i at vi taler strokere ik' ?   )
 >
 Hmm.... jeg må vel gi' mig. Jeg var ikke klar over at totaktere kørte med så
 lav temp.
 Jeg havde desværre ikke kølevandstermometer på min Vandbøffel i sin tid. Det
 burde jeg måske have haft...    Asger
 ZX-10
            
             |  |  | 
    Armand (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  20-08-01 21:39
 | 
 |  | 
 Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
 news:Ugag7.6008$3q.215615@news010.worldonline.dk...
 > "Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 > news:0q9g7.138$Zm6.5450@news.get2net.dk...
 >
 > > Jeg mener at huske at en standard kølevandstermostat ..............
 > > nødig blive meget højere end 95 gr. C.
 > Det kommer da rimeligt meget an på hvilken motor vi taler om!
 > F.eks. sørger jeg gerne for at holde min gade-stroker omkring 60
 grader,
 > og min stroker til ræs holder jeg _under_ 60 grader, dvs. omkring
 55-60
 >  grader...
 
 Og du ér indstillet på at dét ikke er helt omkostningsfrit???
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    The Bear (21-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : The Bear
 | 
 Dato :  21-08-01 08:05
 | 
 |  | 
 On 20-Aug-2001, "Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote:
 > > Jeg mener at huske at en standard kølevandstermostat begynder at lukke op
 > > ved 82 gr. C. Den er helt åben ved 90 gr. C, og vandet skulle nødig blive
 > > meget højere end 95 gr. C.
 >
 > Det kommer da rimeligt meget an på hvilken motor vi taler om!
 > F.eks. sørger jeg gerne for at holde min gade-stroker omkring 60 grader, og
 > min stroker til ræs holder jeg _under_ 60 grader, dvs. omkring 55-60
 > grader...
 Hmmmm.... vandet skal jo køle olien - og olien skulle helst være min. 80 grader for ordentlig smøring.
 Er du sikker på at det du gør er sundt for maskineriet?
 ---
 B-)
 Ting til salg: http://www.go.to/salg Klik her og Kræftens Bekæmpelse modtager op til 3,- kr (gratis for dig!): http://www.stopcancer.nu/banner.asp |  |  | 
     Morten Dybdal (21-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Dybdal
 | 
 Dato :  21-08-01 17:10
 | 
 |  | The Bear wrote:
 
 >On 20-Aug-2001, "Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote:
 >
 >>>Jeg mener at huske at en standard kølevandstermostat begynder at lukke op
 >>>ved 82 gr. C. Den er helt åben ved 90 gr. C, og vandet skulle nødig blive
 >>>meget højere end 95 gr. C.
 >>>
 >>Det kommer da rimeligt meget an på hvilken motor vi taler om!
 >>F.eks. sørger jeg gerne for at holde min gade-stroker omkring 60 grader, og
 >>min stroker til ræs holder jeg _under_ 60 grader, dvs. omkring 55-60
 >>grader...
 >>
 >
 >Hmmmm.... vandet skal jo køle olien - og olien skulle helst være min. 80 grader for ordentlig smøring.
 >
 >Er du sikker på at det du gør er sundt for maskineriet?
 >
 Det er stadig en 2-takter der tales om, hvad er det for olie der bliver
 underkølet?
 
 --
 Morten Dybdal
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      The Bear (22-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : The Bear
 | 
 Dato :  22-08-01 03:22
 | 
 |  | 
 On 21-Aug-2001, Morten Dybdal <morten@dm-data.dk> wrote:
 > >Hmmmm.... vandet skal jo køle olien - og olien skulle helst være min. 80 grader for ordentlig smøring.
 > >
 > >Er du sikker på at det du gør er sundt for maskineriet?
 > >
 > Det er stadig en 2-takter der tales om, hvad er det for olie der bliver
 > underkølet?
 Stadig? Men ja, jeg sov i timen og lagde ikke mærke til at nogen pludselig snakkede to-takt ;-(
 ---
 B-)
 Ting til salg: http://www.go.to/salg Klik her og Kræftens Bekæmpelse modtager op til 3,- kr (gratis for dig!): http://www.stopcancer.nu/banner.asp |  |  | 
   Niels S. (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels S.
 | 
 Dato :  20-08-01 18:21
 | 
 |  | 
 
            Asger Steffensen skrev
 > Jeg mener at huske at en standard kølevandstermostat begynder at lukke op
 > ved 82 gr. C. Den er helt åben ved 90 gr. C, og vandet skulle nødig blive
 > meget højere end 95 gr. C.
 På min VFR800 åbner termostaten ved 75 °C og blæseren begynder at køre 100
 °C. Ved kø-kørsel i København når temperatuen tit op på 106-107 °C, og i
 følge Honda bør man standse kørslen hvis temperaturen kommer over 120 °C.
 --
 Niels S.
 VFR800FI
http://www.vfr.dk |  |  | 
    Armand (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  20-08-01 22:02
 | 
 |  | 
 Niels S. <HondaVFR@krudt.dk> skrev i en
 news:PMbg7.6108$3q.222034@news010.worldonline.dk...
 >
 > På min VFR800 åbner termostaten ved 75 °C .......
 > ..................og i følge Honda bør man standse kørslen hvis temp.
 > kommer over 120 °C.
 
 = Nær kogepunktet => fare for kølevædske på bagdækket (midt i et sving?)
 og risiko for yderligere manglende køling grundet luft (damp) -lommer i
 kølesystemet = Såmænd en meget fornuftig disposition!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  20-08-01 16:18
 | 
 |  | 
 Kristoffer Lippert <k-music@get2net.dk> skrev i en
 news:3b811a78$0$9448$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
 >
 > .......................men hvad med sådan noget som kølevand,
 > hvor høj temperatur ligger det egentligt med?  - anyone ?
 
 De ca. 80°, som termostaten er lavet til at holde!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  20-08-01 16:34
 | 
 |  | 
 Stig Christensen <stigc@post2.tele.dk> skrev i en
 news:3b81123f$0$301$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Jeg har investeret i et olietermometer, og nu ser jeg at temperaturen
 > efter en tur på motorvejen med 120-130 kmt er steget til 110 grader.
 Jeg
 > synes at det er en meget høj temperatur,
 Ikke desto mindre er det en meget normal temperatur for en luftkølet
 motor    > .....jeg mener at temperaturen burde  være 85-90 gr
 Olien bør blot ikke blive under 60-70°, hvorunder dens smørende
 egenskaber forringes markant!!
 > ......så jeg overvejer om jeg burde sætte en oliekøler på min mc
 > (GS500). Men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Findes der et
 > færdigt sæt, ell. lign.
 Jup!
 Lookhart, er ét af navnene blandt leverandører, men sørg for at få dig
 et kit med indbygget termostat, således at du ikke ender med at køre med
 underkølet evig og altid!
 --
 Armand.
            
             |  |  | 
  Viffer (20-08-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Viffer
 | 
 Dato :  20-08-01 23:12
 | 
 |  | 
 
            Jeg har monteret et VDO olietermometer på min GS500 og når det er varmt (som
 nu - op til 26 - 28 grader) kommer olietemperaturen op på godt 100 grader
 ved motorvejsfart. Når jeg så kører fra motorvejen og evt. stopper for rødt
 lys, stiger temperaturen yderligere 5 til 10 grader, men falder hurtigt ned,
 når jeg igen begynder at køre.
 Ved lavere temperaturer forår og efterår kommer olietemperaturen sjældent
 over 80 grader.
 Jeg har valgt at køre med en kvalitetsolie, da den skulle kunne tåle at
 blive op til 130 grader varm, så jeg har ikke overvejet oliekøler med den
 udgift, montering osv. som det indebærer.
 Min GS'er har nu gået 51.000 km. og den går godt og bruger ikke en dråbe
 olie mellem skifteintervallerne (5000 km.)
 Min anbefaling er at se tiden lidt an. Det bliver jo snart koldere og jeg
 mener ikke at 110 graders olietemperatur behøver give anledning til
 bekymring.
 Hans Erik
 GS500
 CBRXX
 Stig Christensen <stigc@post2.tele.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3b81123f$0$301$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Jeg har investeret i et olietermometer, og nu ser jeg at temperaturen
 efter
 > en tur på motorvejen med 120-130 kmt er steget til 110 grader. Jeg synes
 at
 > det er en meget høj temperatur, jeg mener at temperaturen burde være 85-90
 > gr. så jeg overvejer om jeg burde sætte en oliekøler på min mc (GS500).
 Men
 > jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Findes der et færdigt sæt, ell.
 lign.
 > Jeg er ellers på alle måder ilfreds med maskinen og den er korrekt
 justeret
 > m.h.t. tænding, karburator og ventiler.
 >
 > Kan nogen fortælle mig om der er grund til bekymring, eller skal jeg bare
 > lade være med at tænke mere på det.
 >
 > Hilsen Stig GS500)     >
 >
            
             |  |  | 
 |  |